RISKUTBILDNING

Den obligatoriska riskutbildningen för B-körkort omfattar två delar.

• Del 1 handlar om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden i övrigt.

• Del 2 motsvarar den gamla riskutbildningen (halkbanan) och handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden.

När du gör ditt kunskapsprov och körprov måste du ha gjort riskutbildningens båda delar. Riskutbildning för motorcykel gäller inte för personbil.

Riskutbildningen är giltig i fem år.

BOKA TID FÖR RISKUTBILDNING

Skolan anmäler dig till riskutbildningen. Om du utbildar dig privat, får du själv kontakta utbildaren där du vill göra din riskutbildning.

EFTER RISKUTBILDNINGEN

Skolan rapporterar in att du har gjort riskutbildningen och nått målen i kursplanen.

När riskutbildningen är registrerad och giltig får du göra kunskapsprov och körprov hos Trafikverket.

MER INFORMATION

Mer information om riskutbildningen hittar du på sidan Frågor & svar om riskutbildning.

KURSPLAN

I Transportstyrelsens föreskrifter om riskutbildning för behörighet B (TSFS 2012:40) kan du läsa mer om riskutbildningens mål. Föreskrift om kursplanen på Transportstyrelsens webbplats